e-Government po slovensky: Statky - zmätky

Autor: Stano Horník | 26.7.2015 o 18:00 | (upravené 26.7.2015 o 18:17) Karma článku: 11,26 | Prečítané:  7312x

Informatizácia verejnej správy sa po rokoch sľubov a smelých plánov mala konečne prepracovať do fázy prevádzkovania prvých reálnych projektov.

Operačný program Informatizácia spoločnosti pod taktovkou Úradu vlády a Ministerstva financií počas celého plánovacieho obdobia zohral viac úlohu brzdy ako motora informatizácie verejnej správy. Až v poslednom roku realizácie eviduje program zrýchlenie čerpania. Podľa riaditeľa Sekcie operačných programov Úradu vlády nastavenie projektov vytvára predpoklad pre ich včasné ukončenie a vyčerpanie vyčlenenej sumy  843 595 405 eur do konca tohto roka.

Avšak, nedostatočná príprava programového obdobia v rokoch 2007 až 2013 a Národného strategického referenčného rámca sa práve dnes prejavuje v praxi.

Osobitným príkladom za všetky je národný projekt Informačný systém Registra adries, ktorého náklady majú dosiahnuť vyše sedem a pol milióna eur. Jeho cieľom je vytvorenie nového registra všetkých existujúcich adries na území Slovenska ako zdroja platných údajov. Vďaka nim má byť možné jednoznačne identifikovať stavebné objekty a zároveň uľahčiť prácu ústredným orgánom štátnej správy, orgánom samospráv, Integrovanému záchrannému systému a krízovému riadeniu, pošte, podnikateľom i obyvateľom. Z pohľadu používateľov služieb sa má zavedenie registra adries prejaviť v elektronizácii verejnej správy a rozvoji elektronických služieb na zníženie administratívnej náročnosti riešenia životných situácií občanov.

Aj keď sa projekt realizuje od decembra 2011, dnes sa v plnej nahote prejavuje jeho nedostatočná pripravenosť. Napriek tomu, že jeho zavedenie mal riešiť novoprijatý zákon o registri adries, pracovníci mnohých obecných úradov, úradov geodézie, kartografie a katastra prežívajú v týchto dňoch dvojnásobne horúce obdobie. Na našom mestskom úrade sa napríklad ocitla databáza údajov z inej obce. Systém je teda v týchto dňoch úplne paralyzovaný. Čo je však najhoršie, riešenie havarijných situácií s podporným centrom jednoducho nefunguje.

Aby toho nebolo málo, obdobne to vyzerá aj s projektom Elektronizácie služieb matriky, ktorého cieľom má byť vytvorenie centrálnej databázy matričných udalostí pre celé Slovensko previazanej s Registrom fyzických osôb. V posledných mesiacoch už prebieha presun údajov z pôvodných informačných systémov z viac ako siedmych stoviek matričných úradov. Žiaľ, aj tento proces však zaznamenáva vážne výpadky. Navyše, matriky sa do tohto systému budú pripájať postupne, tak ako to umožnia finančné a technické podmienky. Na ministerstve predpokladajú, že tento proces bude trvať až niekoľko rokov! Aj preto nezostáva obciam a matričným úradom nič iné ako byť trpezlivý.

Dúfajme však, že aj občania budú pri riešení bežných životných situácií s pochopením vnímať rozpor medzi prezentovaním elektronizácie verejnej správy v médiách a každodennou realitou. Na zmenu k lepšiemu si totiž Slováci zatiaľ ešte budú musieť pri určitých projektoch nejaký ten rok počkať. 

Ak sa vám článok páči podporte ho na vybrali.sme.sk.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?